Hoe het begon
“12,5 jaar geleden heb ik MOOK bouwkundig teken & adviesbureau opgezet”, vertelt eigenaar Collin van Mook. “Na mijn studie heb ik bij verschillende architectenbureaus gewerkt. Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen, maar ik heb een lange tijd die stap niet durven zetten. Tóch bleef die gedachte altijd in mijn hoofd rondspoken. Ik praatte met verschillende mensen, woog de voor- en de nadelen nog eens tegen elkaar af en hakte uiteindelijk de knoop door: ik ga mijn eigen bouwkundig teken en adviesbureau starten! Vijf jaar geleden ben ik tegen mijn huidige kantoor in Breda aangelopen. Ik had al veel klanten uit de regio Breda, maar sinds ik hier zit zijn dat er alleen maar meer geworden. Een goede stap dus!”
Jouw wens is mijn uitdaging
“Ik vind het supergaaf om een huis of pand helemaal naar wens van de klant te maken. Veel klanten komen naar me toe om een nieuwbouwwoning, bedrijfsruimte, winkelpand of appartement voor ze te ontwerpen. Na de eerste kennismaking en een akkoord op de offerte ga ik met een hoofd vol ideeën voor ze aan de slag. Ik stop ook niet met ontwerpen voordat een pand helemaal naar wens is”, vertelt Collin enthousiast. “Ik maak altijd een 3D-ontwerp, zodat mijn klanten een optimaal beeld krijgen van het pand.”
Een goed netwerk
“Tijdens heel het proces denk ik met mijn klanten mee. Vanaf de eerste ideeën tot aan de realisatie. Ik heb een breed netwerk en ken veel mensen binnen verschillende instanties. Daardoor zijn de lijntjes kort en kunnen zaken snel geregeld worden, ook bij de gemeentelijke instanties. En dat is natuurlijk superfijn voor mijn klanten. Maar – eerlijk is eerlijk – dan moet ik wél mijn werk goed doen, anders krijg ik die vergunningen ook niet geregeld”, grapt Collin. “De juiste mensen bij elkaar zetten en alle partijen tevreden maken is mijn missie. Als een klant bijvoorbeeld nog geen aannemer heeft, zorg ik ervoor dat ik de juiste aannemer aan deze klant koppel.”
Eerlijk en transparant
“Transparantie is mijn tweede naam. Ik ben overal eerlijk in. Tijdens de gesprekken met mijn klanten geef ik dan ook aan als ik iets niet mooi vind, als de plannen niet haalbaar zijn of als de wensen simpelweg niet binnen het budget passen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat het onderlinge contact laagdrempelig en gezellig is. Je moet toch een aantal maanden met elkaar door één deur kunnen. Het hoeft niet altijd zakelijk te zijn. Af en toe een lolletje moet naar mijn mening kunnen.”